11.18.2009

Mina skönhetsfavoriter

Make up2

Jag är inne i en liten smink-period... Vill bara experimentera med galna ögonskuggor och raidar YouTube på how-to-sminkvideor. Dock är jag en sån där person som bara äger bassminket - the essentials. Så jag tänkte visa upp vilka basprodukter jag svär vid:

  • Jag har extremt torr hud och mycket eksem, så ingen typ av parfymerad hudkräm är att tänka på. Jag använder bara Clinique, som bara gör parfymfria och allergitestade produkter. Dramatically different moisturizing lotion är kanske inte så dramatisk, men den har funkat för mig i år efter år.

  • Jag blir väldigt torr om ögonen, speciellt när jag inte sover ordentligt (för ni vet väl att vatten och sömn är de bästa skönhetstips som finns? Klyschigt men sant!) så jag använder ögonkrämen All about eyes rich som är lite fetare än den vanliga.

  • Jag använde aldrig foundation innan eftersom jag aldrig får finnar och inte tyckt att jag haft något att "dölja". Sen fick jag en sån där sminkkurs på Make Up Store som de flesta varit på - och jag fattade grejen! Foundation behöver inte vara täckande, den jämnar ut hudtonen och man får den där perfekta dockhyn som INGEN är född med. Jag är alldeles för lat för att pyssla med den varje dag, men när jag går ut har foundation blivit rutin. Jag använder Make Up Stores Liquid foundation som är bra för torr hy, i färgen Vanilla.

  • Från MUS kommer även concealern Cover All Mix, som jag precis investerat i. Jag brukar använda concealer som highlighter under ögon, vid näsvingarna osv. men så här i vintertid kan jag få lite rödflammiga utslag och då döljer den gröngula bäst. Den rosa döljer blåa toner, som t.ex. mörka ringar under ögonen, och den beigea kan man använda för att blanda till rätt nyans eller som highlighter.

  • Min ögonskugga från Dior är den bästa som finns i hela världen. Har använt den i säkert fem-sex år och nyanserna är fantastiska. Har ofta fått ta emot komplimanger för den - bara det liksom! Duon har en brun och en guldbeige nyans. Jag har en annan ögonskugga som jag fått i något set från Clinique med en kallare brun nyans och en svalt rosa som jag byter mellan.

  • Jag har nog testat de flesta mascaror. Maybelline, L'oreal, Lancôme, YSL, Dior... Men ingen mascara är lika bra som Estée Lauders! Jag använder Magnascopic, men testar för närvarande Sumptious här ovan, som är minst lika bra. De har även en jättebra primer som förlänger och vårdar fransarna, som jag hoppas få tag på när julklapps-utgåvorna börjar dyka upp i affären.

  • När jag var i New York var jag tvungen att testa NARS rouge i färgen Orgasm (kommer ni ihåg hur hypad den blev när Ebba von Sydow prisade den?) och hittade duo-versionen som även har den brunare nyansen Laguna. Detta är världens snyggaste rouge. Jag skojar inte. Jag använder Orgasm på kinderna och Laguna för att markera käkben och få lite diskret färg i ansiktet. Det är den perfekta kombinationen!

  • Som avslutning brukar jag spraya ansiktet med The Body Shops E-vitaminspray, som både fixerar sminket och ger en fräschar upp ansiktet. Det där sista kanske bara är placebo, men jag tycker verkligen att det blir en stor skillnad! E-vitamin är hur som helst väldigt bra för hyn.

These are my beauty-favourites!

2 kommentarer:

noveliastore sa...

jätte bra tips! :-)

Anonym sa...

love it!

(& love you)

/ anni